Historie Henny Jordaanbeker

De Henny Jordaan Memorial Tankard. Bij de herenmiddag beter bekend onder de naam “Henny Jordaan Beker”.
Deze beker is aangeboden namens zijn vier kinderen, als blijvende herinnering aan hun vader, die vanaf het ontstaan van onze golfbaan hier heeft gespeeld. Henny Jordaan was vele jaren scratch-player met handicap 0.

Hij was een succesvol speler in het Nederlandse nationale golfteam en speelde op internationale landenwedstrijden tegen verschillende landen zoals België, Frankrijk, Duitsland en Zweden.
Meerdere jaren was hij voorzitter van het toenmalige Nederlandse Gold-Comité (huidige NGF), lange tijd voorzitter van de Twentsche Golfclub en was intensief betrokken bij de veranderingen op de 3e , 5e , 7e en 9e hole.

De regels voor het spelen om de beker zijn in de loop der jaren verschillende malen aangepast en ook dit jaar zijn er wijzigingen doorgevoerd, met name voor het bepalen van de definitieve winnaar aan het einde van het seizoen.
Volgens de door de vier kinderen opgestelde regels ten aanzien van de HJ Memorial Tankerd in een brief van 2 juli 1997 is diegene die het vaakst een wedstrijd om de HJ-beker heeft gewonnen de uiteindelijke winnaar van dat jaar. Mochten er meerdere spelers zijn met een gelijk aantal winstpartijen dan dient op hole 5, onder aanmoediging van alle aanwezigen zonder strokes overgespeeld te worden tot een uiteindelijke winnaar overblijft.
Volgens punt h) van de vorengenoemde brief dient na iedere HJ-bekerwedstrijd gevuld te worden met gebrouwen gerstenat van Twentse bodem, waartoe de winnaar gerechtigd is tot een eerste dronk alvorens andere deelnemers een dronk tot zich mogen nemen. (De Herencommissie heeft dit overigens nog niet ingevoerd.) Wel krijgt elke winnaar dit jaar een blijvende herinnering in de vorm van een alternatieve beker.
De brief zoals bovengenoemd is ondertekend door: Wim Jordaan uit Haaksbergen, Marijke Smidt van Gelder uit Aerdenhout, Joke Reynvaan uit Zeewolden en Bibi Hinlopen uit Epe-Veluwe.