De historie

De 9-holes baan van de Golfclub Driene is ontworpen door mr. G.M. del Court van Krimpen en W.G. Janssen, en in 1926 aangelegd door de tuinarchitecten H. Copijn & Zn. De baan werd geopend op 23 juli 1927 en werd daarmee op dat moment de achtste golfbaan in Nederland. Leden werd verzocht niet meer met auto’s en paarden over de baan te rijden; ook werd de jacht niet langer toegestaan.

De baan heeft tijdens de 2e wereldoorlog veel te lijden gehad onder de Duitse bezetting; de fairways werden gebruikt als exercitieterreinen en als proefcircuits voor pantserwagens. Direct na de bevrijding werd de baan met behulp van Canadese militairen hersteld en op 20 mei 1945 heropend.
Eind zestiger jaren werd een aantal veranderingen aan de baan doorgevoerd. Zo kwamen de greens van 5 en 9 aan de overkant van de Drienerbeek te liggen; de green van hole 8 juist daarvoor. De derde en zevende hole werden verlengd.
De driving range, de putting green en oefenbunker kwamen in 1970 gereed. In 1971 werden enkele tees vergroot. De afslag van de 12 werd in 1979 afgescheiden van de 3.
De vijver op hole 5 werd in 2002 gegraven; achter de vijver kwam in 2007 de nieuwe afslag voor hole 14. En tenslotte is in 2014 de Shortgame baan aangelegd.

(met dank aan Dr W.Y. Sijtsema en Uitgeverij Boekhandel Broekhuis)