Regelquiz 2015 – vraag 2

Een speler ligt 30 meter van de green en loopt met zijn putter naar de green om te zien hoe zijn speellijn op de green loopt. Hij legt zijn putter neer dwars op het punt waar hij wil dat zijn bal de grond gaat raken en speelt zijn bal. Wat is de Ruling?

a – Dit is geoorloofd, omdat de putter niet in de speellijn ligt.

b – Dit is het aangeven van de speellijn en kost twee strafslagen of verlies van de hole.

Antwoord

In Regel 8-2a staat dat elk merkteken aangebracht om de speellijn aan te geven moet zijn weggenomen voordat de slag gemaakt wordt. Is de neergelegde putter nu een dergelijk merkteken?
Het doel dat de speler heeft met de neergelegde putter heeft duidelijk te maken met de slag die hij wil gaan spelen en moet dus gezien worden als een niet toegestaan merkteken. De straf die hierop staat is twee strafslagen of verlies van de hole. Antwoord b is juist.
Decision 8-2a/3 beschrijft deze situatie.

Het is uitermate verstandig om de speellijn naar de vlag goed te bekijken, maar leg geen merktekens neer. Het is voldoende om een merkpunt in gedachten te nemen. Bovendien als de speler bij het doen van zijn slag de putter raakt dan kost ook dat één strafslag.

Regel : 8-2. Aangeven van speellijn

a. Buiten de green
Behalve op de green, mag een speler zich de speellijn door iedereen laten aangeven, maar er mag niemand door de speler geplaatst zijn op of dicht bij deze lijn, of op het verlengde van de speellijn voorbij de hole, terwijl de slag wordt gedaan. Elk merkteken dat door de speler of met zijn medeweten is aangebracht om de speellijn aan te geven, moet worden weggenomen voordat de slag wordt gedaan.
Uitzondering: Vlaggenstok bewaakt of omhooggehouden – zie Regel 17-1.
b. Op de green
Wanneer de bal van een speler op de green ligt, mag de speler, zijn partner, zijn caddie of de caddie van zijn partner vóór, maar niet tijdens de slag een lijn voor het putten aangeven, zonder daarbij de green aan te raken. Nergens mag een merkteken worden geplaatst om een lijn voor het putten aan te geven.

Decision 8-2a/3. Player Places Mark to Indicate Distance for Pitch Shot

A player who has a pitch shot places a club on the ground off his line of play to indicate the distance he would like his ball to carry and leaves the club there during the stroke. What is the ruling?
In view of the purpose of Rule 8-2a, in equity (Rule 1-4), the player incurs the general penalty of loss of hole in match play or two strokes in stroke play.