Regelquiz 2015 – vraag 4

“Matchplay met handicapverrekening. De spelers wisselen bij hole 1 alle informatie uit over de handicaps en het aantal te geven slagen. Na het beëindigen van hole 4 waarop beide spelers een 5 gescoord hebben, geeft A aan dat hij op deze hole een slag heeft en dus de hole gewonnen heeft. Een aantal holes verder realiseert speler B zich dat A op hole 4 helemaal geen slag kreeg en de hole dus “gehalved” is. Kan B de verkeerde stand nog wijzigen?”.

De op deze vraag te geven antwoorden zijn:
a – Ja A en B hebben die hole nu eenmaal gehalved.
b – Nee de uislag mag niet meer gewijzigd worden.
c – De commissie moet dit beslechten, de spelers moeten na afloop van de match dit voorleggen.

Antwoord

Het antwoord :”b – Nee de uislag mag niet meer gewijzigd worden.” was juist !

Een matchplay partij is pas afgelopen als er een winnaar bekend is. Het is dus ondoenlijk om na afloop dit nog aan de commissie voor te leggen. Antwoord c is dus niet juist.
Daar beide spelers over de juiste informatie aangaande de te geven slagen beschikken, kan speler B zich niet achteraf beroepen op verstrekken van onjuiste informatie. B had beter moeten opletten. De uitslag blijft zoals die is, ondanks het feit dat die in feite onjuist is. Antwoord b is het juiste antwoord. Decision 2-5/13 beschrijft deze situatie.

Bij sommige matchplay varianten worden 9 holes tegen een tegenstander gespeeld en de volgende 9 tegen een ander. De uitslag wordt dan in punten gerekend: 2-0 voor gewonnen en 1-1 voor gehalved. Ook hierbij kan men achteraf niet claimen dat de handicapslagen niet juist verrekend waren en in het clubhuis de score nog wijzigen. Per hole dient men vast te stellen of de hole gewonnen, gehalved of verloren is.

De informatie omtrent de handicapslagen moet vooraf uitgewisseld worden om achteraf problemen te voorkomen.

Decision : 2-5/13. Extra Stroke Taken by Mistake in Handicap Match; Status of Late Claim

rior to the start of a handicap match, the two players correctly advised one another as to the handicaps to which they were entitled. However, during the match, A, by mistake, took a stroke to which he was not entitled at a certain hole. The error was discovered several holes later. Could B, the opponent, then claim the hole in question?
No. A late claim would not be valid unless it was based on facts previously unknown to B and B had been given wrong information by A. In this case A did not give B wrong information as to the number of strokes to which he was entitled during the round, and it was B’s responsibility to know the holes at which handicap strokes were to be given (see Note under Rule 6-2). The hole in question stands as played.