Regelquiz 2015 – vraag 5

In een shotgun wedstrijd wordt er na 9 holes gestopt om de lunch met elkaar te genieten. Daarna worden de resterende 9 holes gespeeld. Is deze wedstrijd qualifying?
a – Ja, indien de commissie dit bepaald heeft.
b – Nee
c – Ja, maar alleen voor businessclubleden.

Antwoord

In Regel 6-8a staat, dat een speler het spel niet mag onderbreken, tenzij de Commissie het spel heeft stopgezet. Is de onderbreking voor de lunch nu een stopzetting door de Commissie?
Ja, de Commissie heeft het spel stopgezet: 6-8a(i). De speler heeft geen keuze. Is door deze vriendelijke organisatie de wedstrijd echter nog qualifying? Daarvoor moeten we naar EGA Handicapsysteem, Definities 2.27 f: de Golfregels ….. zijn van kracht
Nu maakt Dec.6-8a/2.5 duidelijk dat de Commissie buiten het regelboekje is gegaan: dus niet qualifying.
De commissie mag het spel niet om die reden stopzetten. Decision 6-8a/2.5 is daar duidelijk over.
Ook businessclubleden moeten zich gewoon aan de Regels houden. Ook hun wedstrijd mag niet voor een lunch onderbroken worden.
Antwoord b is juist.

Decision : 6-8a/2-5. Discontinuing Play for Refreshment

The Committee may not permit players to discontinue play for refreshment for an extended period during a stipulated round. Such a condition would modify Rule 6-8a.
The Committee may, however, in the conditions of a competition, permit players to discontinue play for a short period of time (e.g. up to five minutes), if it considers there to be good reason (e.g. a danger of dehydration or heat exhaustion in hot climates or a need to warm up in cold climates).
However, since the Rules make specific provision for players to play without undue delay (Rule 6-7) and continuously (Rule 6-8a), such a condition is not recommended.