AED

Hartstilstand kan ook bij de Golfclub Driene voorkomen. Handelend optreden binnen de eerste zes minuten kan een leven redden.

Klik op de poster hieronder voor een grotere weergave.

Een AED (Automatische Externe Defibrillator) is een compact en makkelijk te bedienen apparaat dat door middel van elektrische schokken het hartritme weer op gang kan helpen (defibrillatie). In combinatie met een snelle alarmering van 112 en directe reanimatie kunnen er dus levens gered worden. Iedereen in Nederland kan en mag een AED gebruiken. Een korte training helpt om in noodgevallen snel en doeltreffend te handelen.

Hoe werkt een AED?
Een AED is makkelijk te bedienen. Sterker nog: gesproken opdrachten helpen je om het apparaat op de juiste manier te gebruiken. Zodra je de AED opent of aanzet, begint een stem je te vertellen wat je moet doen. Je plaatst twee plakelektroden op de ontblote borstkas van het slachtoffer. De elektroden registreren of er hartactiviteit bij het slachtoffer is en of er al dan niet een schokopdracht moet komen. In een groot aantal gevallen zal de AED opdragen om door te gaan met reanimeren.

Wat te doen ?
Sinds Driene in het bezit is van een AED adviseren wij een mobiele telefoon mee de baan in te nemen. Bel eerst in voorkomende gevallen 112 en vertel waar u zich bevindt en wat er aan de hand is. Bel daarna de Marshaltelefoon (nummer staat op de scorekaart) of anders de wedstrijdleiding in het clubhuis 074 2508466 en verzoek om de AED